Dlaczego zaczynamy od takiego tematu, od pytania, po co Ci strona internetowa? Bo często sami musimy to tłumaczyć lub pomagamy klientom wytłumaczyć to wspólnikom, którzy uważają, że im strona internetowa nie jest do szczęścia potrzebna. Przejdźmy wspólnie i w skrócie przez najbardziej istotne argumenty za tym, aby i Twoja firma miała stronę internetową. Sprawdź, czy należysz do osób, które wypowiadają te zdania!
„Mam Instagrama/Faceboka. Po co właściwie mi ta strona internetowa?”
Wiele firm w dzisiejszych czasach zaczyna właśnie od mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, itp.). Bariera wejścia jest dużo niższa: zakładamy konto, tworzymy profil i mamy wizytówkę firmy, która już pozwala nam zyskać pierwszych klientów.
Po co Ci strona internetowa?
Przede wszystkim, żeby mieć swoje własne miejsce w sieci.
Twój profil w mediach społecznościowych nie należy do Ciebie. Należy do właściciela serwisu, z którego korzystasz. W każdej chwili te strony mogą zniknąć, ktoś może przejąć Twoje konto lub może zostać wprowadzony zakaz korzystania z nich (słyszałeś, co dzieje się aktualnie w Stanach w związku z TikTokiem?).
Na Twojej stronie internetowej wszystkie decyzje należą do Ciebie. Będzie działać, dopóki Tobie będzie na tym zależało.
„Działam lokalnie. Nie potrzebuję strony internetowej, żeby zaleźli mnie na drugim końcu Polski.”
To fakt – strona internetowa pozwala zdobyć ogólnoświatowy zasięg (choć wcale nie jest to takie proste, jak może się wydawać). Zachęcamy nawet małe firmy, które zajmują się rzemiosłem, lokalne szkoły językowe i inne firmy usługowe typowo lokalne do zakładania swoich własnych witryn ponieważ strona internetowa zwiększa wiarygodność Twojej firmy. Skoro jest strona internetowa z wieloma informacjami i konkretami, to jest większa szansa, że klient zaufa właśnie Tobie i wybierze Twoją firmę nad konkurencją.
Co więcej – na stronie internetowej możesz profesjonalnie przedstawić swoją ofertę oraz swoje produkty i usługi. To miłe w każdym biznesie, nie tylko w tych działających typowo online.
Po drugie – nie każdy zna Twoją firmę i Twoją ofertę! True story: gdy jakiś czas temu stworzyliśmy stronę www.pruszkowskisklep.pl dla nas było ogromnym zaskoczeniem to, że w ogóle jest taka firma parę kilometrów od naszego domu! Ba! Wielu naszych sąsiadów i dalszych znajomych nie wiedziało, że zajmujemy się stronami internetowymi dopóki sami nie zabraliśmy się za przygotowanie sensownej informacji na ten temat. Nic samo się nie dzieje.
Stworzenie strony internetowej jest drogie.
Raczej powiedzielibyśmy, że jest stosunkowo drogie, a tak naprawdę stworzenie strony internetowej stanowi stosunkowo niski koszt, jeśli pomyślisz o możliwościach, jakie ona daje (poczytasz o tym w dalszej części wpisu). To jest inwestycja na dłuższy czas, często na wiele lat! Łatwo o tym zapomnieć, dlatego wiele osób nie docenia mocy stron www. Poza tym posiadanie strony internetowej to w rzeczywistości najtańsza forma pozyskania klienta.
Ale to nie wszystko!
Co jeszcze daje posiadanie własnej strony internetowej?
Większe możliwości marketingowe
Gdy korzystamy wyłącznie z mediów społecznościowych jesteśmy ograniczeni do tego, co oferują nam poszczególne serwisy. Nasze materiały albo spodobają się algorytmom, albo nie. Reklama trafi do naszej grupy docelowej, albo nie. Posiadając własną stronę internetową, masz większe możliwości marketingowe:
- możesz skorzystać przede wszystkim z remarketingu, tworząc reklamy, które trafiają do potencjalnie zainteresowanych osób, które wcześniej weszły na Twoją stronę lub które zareagowały na inny Twój materiał;
- możesz tworzyć formularze zapisu do newslettera i skorzystać z tego, co oferuje e-mail marketing;
- dzięki dobrze napisanym treściom (zoptymalizowanym pod SEO) możesz trafić organicznie (bezpłatnie) do osób, które wpisały jakąś frazę w wyszukiwarce; co więcej, możesz też wspomóc się reklamami Google Ads, które wyświetlają się właśnie w takich sytuacjach;
- na własnej stronie internetowej możesz mieć bezpośredni wgląd w analitykę zachowań i potrzeb Twoich użytkowników.
To bezcenne możliwości, które bez strony internetowej nie mają racji bytu.
Strona www to Twój pierwszy asystent.
Strona internetowa pozwala zaoszczędzić Ci czas. W jaki sposób?
Tworząc sekcję z często zadawanymi pytaniami jest szansa, że obsługa klienta zajmie Ci mniej czasu.
Wysyłasz ręcznie pliki klientom, które muszą potem np. podpisać? A czy nie prościej byłoby udostępnić je na stronie (na publicznej podstronie lub takiej, która jest dostępna tylko dla pewnej grupy odbiorców).
Edukujesz, powtarzając ciągle to samo? Może warto wrzucić ten temat do wpisu na blogu i potem po prostu do niego odsyłać?
Prowadzisz rejestrację telefoniczną lub mailową na spotkania, konsultacje, zabiegi? A czy nie prościej byłoby umożliwić klientom rejestrację w dowolnej dla nich chwili (nawet w nocy) poprzez formularz lub zintegrowany ze stroną kalendarz?
Pomyśl, ile rzeczy możesz zautomatyzować zakładając stronę ze sklepem internetowym, zamiast ręcznego ogarniania całego procesu: przedstawienie produktu, podanie ceny, podanie informacji o metodach i kosztach wysyłki, gromadzenie danych klientów, wystawienie faktury, przygotowanie etykiety wysyłkowej… To dopiero początek listy!
Twoja strona internetowa pracuje za Ciebie, nawet gdy ty śpisz, jesteś na spotkaniu lub na wakacjach!